onsdag 2 november 2011

Pippi på tapeter

För ett par dagar sedan var vi på ett byggvaruhus och jag fastnade självklart bland alla otroliga färger bland tapetproverna. Det är som att kliva in  i ett litet himmelrike. Jag skulle kunna spendera en hel dag med att titta och känna på alla tapeter. Min man var nästan tvungen att slita loss mig från tapetproverna efter en lång stunds njutande. Jag lånade hem två tapetkataloger där det finns så mycket fint att titta på. Den ena är en romantisk och färgsprakande serie som kommer från Intrade och heter Un Bisou.












Här hittade jag bedårande tapeter med fåglar på. Jag blev lite kär i dom där små söta fåglarna. Jag vill ha fågeltapeten med vit botten i lilla toaletten. Tillsammans med den skimrande vita mosaiken på golv och ena väggen blir det nog väldigt bra. Det kommer kännas som en liten, gullig toalett i sagoskogen.



Det som gör katalogerna lite extra roliga att titta i är bilderna som vill förmedla en känsla. I Intrades katalog var det cupcakes och tårtor. Vad har cupcakes med tapeter att göra kan man undra. Men visst blir det hundra gånger trevligare att få in tapeterna i en kontext. Jag älskar det.








Dom här bilderna får mig att genast vilja slänga tre kuddar i min karmstol.


Borås tapeter har en serie som heter Lace. Det är också ganska romantiska tapeter med med mer harmoniska och lugna färger. Mycket metalliskt skimmer och spetsstruktur. Glamour för hela slanten. Jag har länge tänkt mig ett "manligt" sovrum med hotellkänsla som går i jordfärger i mörkare toner. Men när jag ser dessa gobitar blir jag sugen på ett mer kvinnligt, glamouröst sovrum. Det är det som är kul med att planera, att man aldrig vet var man hamnar i slutänden.








 








Samtliga foton har jag fotograferat från Intrade och Boråstapeters kataloger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar